Kladdiga chokladmuffins - recept

Det är alltid gott med kladdiga chokladmuffins ellerhur? Såklart att det är. Jag bakade dessa muffins till min lillebrors kalas och bjöd även på några andra som grannarna, och de älskade det.

Tid: 25 minuter, varav 10 minuter i ugnen
Ungefär 16 stycken

Ingredienser:
2 ägg
2½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 stycken bakformar i papper på en plåt. Smält matfettet i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det smälta matfettet. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Klicka ut smeten i bakformarna. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter. Lägg en handduk över muffinsarna när de svalnat så blir de inte hårda.



Såhär kommer de att se ut om ni lyckas! De var jättegoda, måste baka fler en annan dag! Jag använde även glasyr på vissa. Här är receptet på den jag gjorde:

Chokolate Frosting
2 dl florsocker
40 gram smör
4 msk starkt kaffe
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Om hur du lagar frostingen (glasyren):
Rör ihop frostingen eller glasyren.
Låt muffinsen eller kakan svalna innan du brer på den i ett jämnt lager med en slickepott eller spatel.

Good Luck and have fun=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0